Straipsniai

Pasaulinė klausos diena 2022 m.

2022-03-02

Kovo 3 d. minima Pasaulinė klausos diena

2022 m. pasaulinės klausos dienos tema „Norėdami girdėti visą gyvenimą, klausykite atidžiai!“. Pasaulinę klausos dieną Pasaulinė Sveikatos Organizacija (PSO) daugiausia dėmesio skiria saugiam klausymuisi, kad gerą klausą pavyktų išlaikyti visą gyvenimą. 

2021 m. PSO paskelbtoje pasaulio klausos ataskaitoje išskiriamas didėjantis žmonių, gyvenančių su klausos praradimu ir jų rizika skaičius. Triukšmo valdymas ir „Saugus klausymasis“ pagrindiniai veiksniai padedantys išsaugoti klausą visam gyvenimui.

Pagrindinės klausos praradimo priežastys ir prevencija

Gebėjimas girdėti yra labai svarbus. Klausos praradimas gali turėti didelį poveikį žmonių gebėjimui bendrauti, mokytis ir užsidirbti pragyvenimui. Tai taip pat gali paveikti žmonių psichinę sveikatą ir jų gebėjimą palaikyti santykius. Pagrindinės klausos praradimo priežastys yra įgimtas ar ankstyvas vaikystės klausos praradimas, lėtinės vidurinės ausies infekcijos, triukšmo sukeltas klausos praradimas, su amžiumi susijęs klausos praradimas ir ototoksiniai vaistai, pažeidžiantys vidinę ausį.

Identifikavimas yra pirmasis žingsnis sprendžiant klausos praradimą ir susijusias ausų ligas. Vaikams beveik 60 proc. klausos praradimų galima išvengti taikant tokias priemones kaip imunizacija nuo raudonukės ir meningito, geresnė motinos ir naujagimio priežiūra, vidurinės ausies uždegiminių ligų patikrą ir ankstyvą gydymą. Suaugusiesiems triukšmo kontrolė, saugus klausymasis ir ototoksinių vaistų atsakingas vartojimas kartu su gera ausų higiena gali padėti išlaikyti gerą klausą ir sumažinti klausos praradimo galimybę.

Medicininis ir chirurginis gydymas gali išgydyti daugumą ausų ligų, galinčių sukelti klausos praradimą. Tačiau kai klausos praradimas yra negrįžtamas, reabilitacija gali užtikrinti, kad nukentėjusieji išvengtų neigiamų klausos praradimo pasekmių. Klausos technologijos, tokios kaip klausos aparatai ir kochleariniai implantai, kartu su reabilitacine terapija yra veiksmingos ir ekonomiškos bei gali būti naudingos ir vaikams, ir suaugusiems. Gestų kalbos ir kitų jutimo pakaitalų, tokių kaip kalbos skaitymas, naudojimas yra svarbus pasirinkimas daugeliui kurčiųjų.

Ausų priežiūra

Geros ausų higienos taikymas gali užkirsti kelią daugeliui klausos sutrikimų. Venkite valyti ausis su medvilniniais ausų krapštukais. Svarbu suprasti, kad ausų vidinės pusės valyti paprastai nereikia, o vaškas yra įprasta ausų sekrecija ir nekenksminga daugumai žmonių. Bendras įprotis pernelyg valyti ausis naudojant medvilninius ausų krapštukus dirgina ausies kanalo odą, o tai gali sukelti infekciją ir netgi padidinti vaško susidūrimo tikimybę. Taip pat į ausį negalima kišti jokių daiktų ar lašinti jokių skysčių. Svetimkūniai, tokie kaip medvilnė, degtukai, plunksnos, smeigtukai ar pieštukai, įvedami ausų vidui valyti, kartais paliekami ausies kanale ir gali sukelti infekciją ar ausies kanalo traumą.

Triukšmo prevencija

Rekomenduojamas garso poveikis yra mažesnis nei 80 dB, daugiausiai 40 valandų per savaitę. Padidėjusio triukšmo požymiai yra kai reikia pakelti balsą, kad būtų galima suprasti pokalbį arba kai klausytojui sunku suprasti ką žmogus sako būdamas rankos atstumu. Garso įrenginių (išmaniųjų telefonų ar MP3 grotuvų, naudojamų kartu su ausinėmis) garsumas turi būti taip pat žemesnis nei 80 dB. Patartina Naudoti triukšmą slopinančias ausines. Gerai pritvirtintos ausinės leidžia aiškiai girdėti muziką esant mažesniam garsumui. Be to, triukšmą slopinančios ausinės sumažina foninį triukšmą, todėl galima girdėti garsus mažesniu garsu.

Ypač svarbu kontroliuoti garso poveikį žmonėms, kurie reguliariai susiduria su triukšmo poveikiu. Triukšmingose darbo vietose ar dažnai lankantis naktiniuose klubuose, diskotekose, baruose, sporto renginiuose ir kitose triukšmingose vietose reguliariai naudokite ausų kištukus, kaip klausos apsaugos priemones. Gerai įkišti ausų kištukai gali padėti žymiai sumažinti triukšmo lygį. Taip pat būdami triukšmingoje aplinkoje, bandykite reguliariai daryti pertraukas ir persikelti į ramesnę vietą. Tai gali padėti jutimo ląstelėms atsigauti po nuovargio, kurį sukelia triukšmas, ir sumažinti klausos praradimo riziką.

Parengė visuomenės sveikatos specialistas Marius Trajanauskas